Sosiale medier

De aller fleste av oss bruker en eller flere sosiale medier daglig eller ukentlig.

Når nesten 3,3 millioner nordmenn, over 13 år, er på Facebook, er kanalen både allemannseie og en viktig arena for informasjon og kommunikasjon.

Vi tror de aller fleste bedrifter har stor nytte av å bruke sosiale medier i sin markedsføring og kommunikasjon. Men ikke bruk den som om en hvilken som helst reklamekanal.

Sosiale medier er kanaler som krever at du som bedrift forstår at bedriften og kunden er likestilte. Forbrukeren har like mye makt som du. Derfor er det lite smart å pøse på med typiske «løp & kjøp»-tekster hele tiden. Sosiale medier krever at vi som bedrifter tenker – som mennesker.

Ofte får du bedre omdømme av å by på deg selv – og dine ansatte. Den gode historien om hvordan bedriften ble til gir mer oppmerksomhet enn rene produktomtaler.

Din bedrift vil ikke nødvendigvis få flere kunder ved at dere kjører en lik- og del-konkurranse. For hva hjelper det å ha mange likerklikk på Facebook-siden, om de aller fleste ble med fordi de kunne vinne en iPad?

Vårt råd til bedrifter som vil satse på sosiale medier er:

  • Bestem deg for hva du ønsker å oppnå på sosiale medier
    – Hva skal være årsaken til å bruke tid og resurser på kanalen?
  • Velg hvilket sosialt medie som er primærkanalen, der det er størst sjanse for å treffe den målgruppen du vil snakke med.
  • Avklar hvor mye interne resurser som kan settes av til selve innholdsproduksjonen.
  • Husk også at monitorering av kanalene vil være viktig. For kommentarer og spørsmål bør kunne besvares også etter vanlig stengetid
  • Det er bedre å være godt tilstede på en eller to kanaler, enn å forsøke å være tilstede på alle plattformer
  • Tenk miks mellom bildestatuser, link til egen eller andres nettside, video og andre muligheter
  • Test ut – det er lov å gjøre feil, bare vi lærer av feilene

Vi opplever ofte at bedrifter har god intensjon om en tilstedeværelse på eksempelvis Facebook. Men at man glemte at kanalen trenger kontinuitet. Det er ikke nok med skippertak for å få lojale følgere, som fører til mer salg i kassa.

Vår erfaring er at først når det er avsatt nok oppmerksomhet i bedriften, og resursene er flyttet fra tradisjonelle medier til digital synlighet, ja da kommer resultatene.

Derfor har vi laget Guru Digital som gir deg synlighet gjennom året. Både på nettsiden, via Google, på sosiale medier og nyhetsbrev. Og det beste av alt er at du er sikker på at alt blir gjort – til en avtalt månedlig pris.

Vi tilbyr:

Drift av sosiale medier kampanjer

Legg alt over til oss. Vi produserer innhold basert på deres nyheter og sprer nyhetene gjennom sosiale medier for deg.

Kurs i sosiale medier

Ønsker du å drifte egen kampanje, men trenger kunnskap om hvordan du best løser det. Vi holder kurs som omhandler bruk av de største kanalene innen sosiale medier.

Referanser:

Referansebilde, Aasum, Aasum bil

Vi på Aasum Bil A/S har hatt Guru Utvilkling som vår samarbeidspartner med opprettelse av egen hjemmeside og drifting av sosiale medier.

Verden går stadig fremover og vi på Aasum Bil så et tydelig behov for å imøtekomme kundene våre også på internett. Lansering av egen hjemmeside samt facebook har hjulpet oss til å spre informasjon om vår bedrift til både nye og gamle kunder. 

Responsen og antall besøkende på våre nettsider har vært formidabel noe som også har gjenspeilet seg i en stor økning av antall yngre kunder i vårt register.  

Jeg kan anbefale Guru Utvikling til alle som ønsker hjelp til å tenke litt i nye baner og nå ut til et større publikum. Kreative og gode ideer som gjenspeiler seg i lett målbare resultater for vår bedrift  

Vi har helt siden oppstarten hatt en meget god oppfølging og dialog underveis noe som har vært viktig for oss. 

Referanseportrett Henrik, Kongsbil

Vi valgte å flytte all markedsføring over på digitale plattformer, og vurderte Guru Utvikling som en optimal partner. Det er med stor tilfredshet vi ser at Guru innfrir på alle områder, og levere profesjonelt og presist slik at budskapet treffer ønsket kundegruppe. Resultanten er oppsiktsvekkende økning i salg og oppmerksomhet gjennom å utnytte kraften i de sosiale plattformene effektiv måte.

Vi ønsket å lage oss ny nettside nå i 2017. Og i den forbindelse var vi så heldig å komme i kontakt med Guru Utvikling. De har vært veldig behjelpelig med utforming av hjemmesiden, nyhetsforslag og har laget flotte reportasjer over aktuelle temaer for butikken vår.  Som vi har publisert både på hjemmesiden og på Facebook.

Bruk av sosiale medier i Norge

Ipsos lanserer hvert kvartal statistikk om bruk av sosiale medier i Norge. Noen tall å notere bak øret:

  • Nesten 3,3 millioner nordmenn har Facebook-profil. Ca. 70 % av alle over 60 år har fb-profil
  • Drøyt 2,7 millioner nordmenn benytter tjenesten daglig, noe som tilsvarer omtrent to tredjedeler av den voksne befolkningen.
  • 2 219 000 har profil på Snapchat
  • 45 % av befolkningen har profil på Instagram
  • Med snaut 1,2 millioner brukere er LinkedIn det fjerde største sosiale mediet i Norge.
  • Antallet profiler på Twitter er stabilt, og har ligget på en drøy million i mer enn ett år.

Vi har lastet opp hele rapporten og den kan leses her.

Nyhetsbrev fra Guru Digital
Meld deg på

INTERESSERT I GODE TIPS OM DIGITAL SYNLIGHET?

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter rett i din e-postleser
Få tre timers gratis workshop
Søk nå

FÅ EN GRATIS WORKSHOP

Søk om å få en tre timers gratis workshop med oss. Vi ser på din digitale markedsføring og kommer med tips basert på hva du ønsker å oppnå.