Ved å prioritere Google i markedsbudsjettet ditt når du ut til potensielle kunder som aktivt søker etter dine produkter og tjenester. Er du ikke der allerede, gir vi deg 7 gode grunner til hvorfor du MÅ prioritere denne kanalen nå – og i årene fremover.
7 gode grunner til å satse mer på Google
- Du når potensielle kunder som aktivt søker etter dine produkter og tjenester.
- Du har full kostnadskontroll på alt som utføres.
- Alt kan måles og når året er omme er det enkelt å vite om annonseringen var lønnsom eller ei.
- Hvis ikke du er synlig i Google vil konkurrentene dine høyst sannsynlig være det. Du taper salg hver eneste dag.
- Du kan optimalisere innholdet ditt uten at Google tar betalt for det.
- Google sin søkemotor benyttes også av andre søketjenester (f.eks Gule Sider) og viser treff fra Google sine søketreff, du får med flere brukere enn de som kun benytter Google.
- Google har en markedsandel på litt under 90 % i verdens søkemarked, og markedsandelen er høyere i Norge.
Googler du?
Svaret er JA dersom du har funnet min blogg. Ingen annen søkemotor er så effektiv og treffsikker som Google. Det er hit folk går når de skal hente informasjon om produkter og tjenester de vurderer å kjøpe. Dette vet du.
Derfor bør det være en enkel avgjørelse for enhver bedrift å bruke mer av markedsbudsjettet på digital markedsføring og mindre på annonsering i lokalavisa.
Value for money
Som en tidligere finansmann henger begrepet "Value for money" igjen i tankesettet. Våre kunder skal oppleve dette, hvis ikke har vi ikke gjort jobben vår. Heldigvis for oss er det vesentlig enklere å synliggjøre verdi på digitale flater enn trykte medier.
Det er en klar trend at digital markedsføring tar mer og mer over, og utkonkurrerer TV, radio og print (som jeg skrev om i en tidligere bloggpost). Hvorfor? Jo, nettopp fordi flesteparten av oss nå foretrekker å søke produkter og tjenester på nett.
Det er ikke uten grunn at de fleste bedrifter, etter å ha prøvd - blir på det digitale markedet, eller i søkemarkedet som vi også kaller det. Ikke bare blir de der, men de øker også andelen av markedsbudsjettet sitt her. Søk fra potensielle kunder utføres hver dag, og øker for hver dag som går.
Du som bedriftseier bør stille deg selv følgende spørsmål: Hvor god er DIN bedrift på å nå de personene som søker informasjon digitalt om din bransje…?

Rune Skasberg
Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.