500 flere gjestedøgn:
– Kampanjer og profilering har innfridd på alle områder.
Tekst og foto: Marit Randi Granseth
Det sier daglig leder Kjell Magne Nordvi på Finnskogtoppen Velværehotell. Hotellet økte belegget med 500 gjestedøgn etter hjelp med sin digitale markedsføring.
– Vi bestemte oss for å ta grep. Guru Utvikling anbefalte oss å øke trykket på den digitale markedsføringen, være mer målrettet og fortelle om tilbakemeldingene vi fikk kundene, sier Nordvi.
Samarbeidet med Guru Utvikling har handlet om innholdsproduksjon til nettside, deling av innhold på sosiale medier, målgruppestyrte kampanjer på Facebook og Google Ads.
Vellykket
Nordvi forteller om eventyrlig vekst dette året.
– All markedsføring har et resultatansvar. Selv om 2018 var et rekordår, lå vi allerede i begynnelsen av oktober 2019 hele 500 gjestedøgn over fjoråret.
– Vi valgte å gå inn i samarbeidet med Guru Utvikling av flere grunner. For det første så vi hvordan andre virksomheter ble vesentlig bedre på den digitale markedsføringen. Samt at Guru Utvikling forstod hvordan vi kunne profilere oss bedre, sier Nordvi.
«Guru Utvikling anbefalte oss å øke trykket på den digitale markedsføringen, være mer målrettet og fortelle om tilbakemeldingene vi fikk fra kundene»
Konkrete råd ga resultater
Robert Bekkesletten har vært ansvarlig digitalrådgiver hos Guru Utvikling.
– Siden oppstarten våren 2019 vi hatt tett og god dialog med Finnskogtoppen. Vi bruker ofte mye tid i en oppstart for å sikre at vi forstår hva kunden vil selge – og hva kjøperen faktisk vil kjøpe. 500 flere gjestedøgn etter 10 måneder er faktisk en formidabel vekst, og betyr at vi traff på våre analyser, sier Bekkesletten.
Nordvi forteller at første uka i juli alltid har vært et vanskelig tidspunkt for godt belegg på Finnskogtoppen.
– Etter råd fra Guru Utvikling bestemte vi oss for å legge senior- og kulturuka til denne perioden. Samtidig hjalp de oss å markedsføre uka digitalt mot riktig målgruppe. Resultatet ble 100% belegg, sier en strålende fornøyd Nordvi.
«Resultatet ble 100% belegg første uka i juli.»
– Det er svært lite som gleder meg mer enn at våre kunder får verdi av våre innspill og rådgivning. Vi står opp om morran fordi vi motiveres av å gjøre kundens morgendag best mulig. Det gjør vi ved å skape positiv digital tydelighet, sier Bekkesletten.
» Vi i Guru står opp om morran fordi vi motiveres av å gjøre kundens morgendag best mulig.»
Riktig budskap til riktig målgruppe
– Det første som må være på plass for en vellykket markedsføring, er en god nettside som er tilpasset alle digitale flater og søkemotorer, forteller Bekkesletten.
– Forenklet sagt er det fire faktorer som spiller en avgjørende rolle for å lykkes digitalt, det er:
- Riktig innhold
- Landingsside
- Spredningskanaler
- Målgruppe
– Spredningskanalene er viktige, for det er her vi kan styre hvilken målgruppe vi ønsker å nå ut til med budskapet. For Finnskogtoppen la vi ekstra vekt på riktige annonstekster på Google Ads-kampanjene i tillegg til Facebook-kampanjer. Begge genererte tusenvis av relevante klikk.
Bruk mer energi digitalt
– Hva er det kundene vil kjøpe og hvordan kan vi lage innholdet slik at de får lyst til å besøke nettsiden eller butikken?
– Det er ofte enklere å se hva som er «gullet« i en bedrift når man kommer utenfra. Å finne gull er strengt tatt det viktigste i jobben vår som rådgiver, sier Bekkesletten.
Vårt konsept Guru Digital tar hånd om hele verdikjeden, gjennom hele året. Vi sørger for at ditt budskap og din bedrift skal synes godt på de digitale flatene. Vi tenker alltid målgruppe og hvilke personer vi ønsker å nå ut til med budskapet.
Guru Utviklings anbefaling:
Bruk mer energi på det digitale. Lag en plan, gjennomfør planen, evaluer kontinuerlig og spiss budskapet dersom du ser at det er nødvendig. Vi hjelper deg gjerne med hele verdikjeden.

Robert Bekkesletten
Robert er salgsleder og partner i Guru Utvikling. Gjennom over 20 år i salg og mediebransjen har han dannet seg et godt bilde av hva som fungerer i dagens digitale verden.