Faktaopplysning for Norge: Hele 3,47 millioner har profil på Facebook. Tallet er 2,3 millioner for Instagram og 1,2 millioner for LinkedIn (kilde: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q119).
Med disse tallene i tankene så er det lett å si at sosiale medier er viktig å forholde seg til for alle virksomheter, og det er liten (eller ingen) grunn til å lete etter mange andre alternativer for å nå sine målgrupper.
Dine ansatte, kunder, potensielle kunder og potensielle ansatte er tilstede på plattformene. Vi i Guru Utvikling hjelper våre kunder med å oppnå suksess på digitale flater, og her deler vi en enkel oppskrift for å lykkes på sosiale medier.
1 – Evaluer kundebasen din, og sett deg konkrete mål
Sett av tid til å evaluere og analysere din eksisterende kundebase. Hvilke kunder er dine mest lønnsomme? I hvilke geografiske områder har du flest kunder? I hvilke bransjer lykkes du best? Hva kjennetegner beslutningstakeren hos dine beste kunder? I hvilke sosiale medier er det enklest å nå beslutningstakere?
Sett deretter av tid til å angi bestemte, målbare, oppnåelige, og relevante mål for din bedrift.
2 – Sett opp kontoene dine
Når du har funnet ut dine mål, relevante plattformer og sosial dagsorden, er det på tide å sette opp kontoene dine. Benytt gode bilder (som du har rettigheter til), og benytt person(er) som kan skrive. Skrivefeil og dårlige bilder sender dårlige signaler ut til dine potensielle og eksisterende kunder.
Har du ikke kompetansen internt kan våre eksperter hjelpe deg. Kontakt oss nå for en hyggelig prat.
Les også: Hvordan skape lønnsom markedsføring?
3 – Produksjon av innhold
I Guru Utvikling benytter vi tre ulike innholdselementer:
I – Redaksjonelle tekster
II – Foto
III – Video
Hvilke innholdselementer som skal benyttes avhenger av din målgruppe og budsjett. Uavhengig av valg er relevans nøkkelen for suksess. Skal du oppnå oppmerksomhet så må du treffe dine følgere og målgruppe.
4 – Drift av kontoene & spre innholdet
Når du har lagt en plan og produsert innhold må du ha en administrator som tar ansvar for gjennomføring. Svært ofte ser vi bedriftssider som mangler kontinuitet i sin publisering.
For å nå nye potensielle kunder bør du ha et budsjett for distribusjon. Sett opp en langsiktig kampanjeplan og ha tålmodighet. Det er svært sjelden at kundene strømmer på etter noen få måneder tilstedeværelse på sosiale medier. Husk at du skal skape interesse og tillit før du er en aktuell leverandør. Begynn med organisk markedsføring (be ansatte invitere venner og kjente) og fortsett å målrette betalte kampanjer.
5 – Kommuniser med kundene
Sosiale medier gir tilgjengelighet. Du vil motta meldinger 24/7. Dagens forbrukere har en helt annen forventning til responstid enn for bare noen år siden. Vær derfor nøye med å besvare alle henvendelser. Den store skrekken er at en «vanskelig» kunde legger igjen kritiske kommentarer. Vår erfaring er at så lenge man er høflig og saklig i sitt svar vil troverdigheten til ditt selskap øke. Hva med å invitere vedkommende til en kaffe for å finne en god løsning?
Les også: Derfor må du som selger beherske sosiale medier
6 – Evaluer
Markedsføring på digitale flater er som toppidrett. Alt kan måles, og alt kan gjøres bedre! Gjør derfor som Martin Ødegård, Therese Johaug, Team Ingebrigtsen og de andre toppidrettsutøverne i Norge: Se deg selv i speilet og evaluer egen innsats og resultat. Gjør mer av det som fungerer, og mindre av det som ikke fungerer.
Lykke til!

Rune Skasberg
Rune er daglig leder og partner i Guru Utvikling. Gjennom 20 år i arbeidslivet med fokus på salg, ledelse, økonomi, finans og logistikk har han bred erfaring i hva som skaper lønnsomhet. Denne kompetansen benytter vi selvsagt også i dagens digitale verden.