Magnor Fabrikkutsalg på Magnor Glassverk – bedriften som fyller hele 130 år neste år, inngikk samarbeidet med Guru Utvikling senhøsten 2024.
– Vi hadde tidligere all markedsføring innomhus, forteller butikkleder Marianne Gjerde.
– Det hadde jo sine fordeler, man kan få en idé, og presentere den straks over kaffekoppen på morgenen når man kommer på jobb. Men i fjor høst bestemte vi oss for å sette ut denne oppgaven.
Lokalt og helhetlig
Da de søkte etter samarbeidspartnere, hadde de ett klart kriterium:
– Det var viktig for oss at firmaet skulle være lokalt, med mennesker som kunne komme til oss og ha møter, og som kanskje kjente litt til vår tradisjonsrike bedrift. Teamsmøter blir aldri det samme som den fysiske tilstedeværelsen. Vi ønsket også et helhetlig markedsprogram som kan bygge oss, og som kan navigere i et felt der vi både skal ivareta huset som en destinasjon, og samtidig være en butikk som har gode tilbud. Dette er en balansegang mellom design, merkevare og utsalg med gode og rimelige priser. Vi hadde fått anbefalinger om Guru, og valget falt på dem.
Det er et velfungerende samarbeid. Vi skaper sammen, og ser fremover. Og vi er aktivt synlige på mange flater med både film, bilder, aktiviteter og nye konsepter. I bunnen ligger et årshjul, og vi har gjerne et nytt prosjekt hver måned, med ulike temaer. Vi har faste møter annenhver uke, drodler sammen, og har lav terskel på det meste. Jeg synes vi har god framdrift sammen.
Magnor ønsker å resirkulere krystall, sammen har vi skapt konseptet EvigGlass. Guru har vært med i rådgivningen rundt kommunikasjonen, navn og lanseringen juni 2025. Vi har også laget filmer som tas ut i annonsering på sosiale medier. Dette er hovedfilmen, i tillegg er det laget flere småfilmer.
Tradisjon og nytenkning
Ronald Garnes-Plassen, seniorrådgiver i kommunikasjon og design hos Guru, bor ti minutter fra Magnor, og er den som oftest er i møter.
– Vi i Guru kan være kreative partnere for Magnor fabrikkutsalg, både på tradisjonell markedsføring, men også der det skal skapes noe helt nytt, fra konsept og strategiske råd, til navn, visuelt uttrykk og kommunikasjon. Ronald jobber i team med mediegrafiker Kaia Martine Håkonsen og daglig leder i Guru Utvikling Rune Skasberg. De er spesielt viktige i planleggingen og gjennomføringen av de ulike kampanjene gjennom årsløpet.
– Før påske hadde vi en gjennomgang på hva som er gjort og litt om det som skal skje fremover. Dette ble presentert for alle ansatte, og vi ble litt satt ut av både applaus underveis og mye godord etterpå. Veldig moro og inspirerende for oss!
Kunnskap og ekspertise
– Kommunikasjon er alltid en balansegang, fortsetter Marianne. Vi er ute etter å få «det riktige uttrykket» til enhver tid. Vi skal gjenkjennes som et fabrikkutsalg, men samtidig er vi en merkevare med høy kvalitet. Det var nytt for oss å kommunisere med et eksternt firma. Man må være mye tydeligere da, og holde orden på ulike kampanjer, logistikk, møtedatoer, deadliner og klokkeslett. Alt blir mer strukturert. Samtidig skal man ivareta det kreative. Hvordan ta vare på ideene og engasjementet når man nettopp ikke kan ta det over morgenkaffen, men må vente på neste møte? Det er annerledes enn å ha egne folk på huset. Men Guru sitter med så mye kunnskap og ekspertise på sine fagområder, og har bred erfaring med andre gjennom mange år. De vet hvor de beste kanalene er, kjenner alle medier, hele mediebransjen, egentlig, som veier opp ulempen med å ha alt in house. Vi sitter her på vår tue, mens Guru sitter på så mye bransjekunnskap.
Synlige og aktive
– Vi har også blitt mer digitale med Guru, mer aktive og synlige på flere flater. Guru utvikler kampanjer, nettsiden vår, og annonsering både digitalt og på print.
Jeg er veldig fornøyd så langt. Vi har idéer og budskap vi formidler til Guru – og Guru tar hånd om resten. De er fleksible og lydhøre. Jeg har full tillit til dem. Den eneste ulempen er å ikke ha dem her hver dag!