Slik skaper Vålerenga kampdagsstemning digitalt

Vålerenga Ishockey har hatt en sterk økning i tilskuerantallet denne sesongen – og bruker nå digital markedsføring aktivt for å fylle tribunene på Nye Jordal Amfi. Samarbeidet med Guru Utvikling har gitt resultater langt over forventning.

– Vi har i dag omtrent 3.700 tilskuere i snitt på våre hjemmekamper. Det er høyest i toppserien, men vi har plass til flere. Derfor ønsket vi å bli mer synlige digitalt og treffe målgruppen vår enda mer presist, sier daglig leder Jonas Oppøyen i Vålerenga Ishockey.

Et samarbeid med tydelige mål – og tett dialog

Siden sommeren 2025 har Vålerenga og Guru Utvikling jobbet systematisk for å øke tilskueroppslutningen – med målrettet digital kommunikasjon og hyppige møtepunkt som sørger for fremdrift og forankring.

– Vi har kvartalsvise statusmøter og jevnlige arbeidsmøter, der vi diskuterer strategi, kampplaner og målgrupper. Det gir en struktur som gjør at alle vet hva som skal gjøres – og sikrer at vi kan justere kursen fortløpende ved behov, sier Stig Aaserud, rådgiver i Guru Utvikling og ansvarlig for kundekontakten med Vålerenga.

Guru bruker sosiale medier – særlig Metaplattformene – for å nå ut til ulike målgrupper i forkant av kampene. Markedsavdelingen i Vålerenga leverer godt og relevant innhold, mens Guru sikrer at budskapet får maksimal effekt.

– De er veldig flinke til å følge oss opp når det trengs. Vi produserer innholdet selv, men Guru sørger for at det når ut til riktig publikum. Vi er veldig fornøyde med det tette og nære samarbeidet, sier Oppøyen.

Mer trøkk – både på isen og i hallen

Resultatene lar ikke vente på seg. I løpet av høstsesongen har publikumstallene økt med rundt 15 prosent – et tydelig tegn på at grepene virker. Enkelte kamper er utsolgte, og stemningen på kampdagene har fått et løft.

Et godt eksempel kom da serieleder Frisk Asker gjestet Nye Jordal Amfi i desember. Fullsatte tribuner, intens stemning og en sterk 6–1-seier for hjemmelaget gjorde kvelden til en fest – også for teamet i Guru Utvikling, som var til stede på tribunen.

– Rivaloppgjør og fulle tribuner – det får nesten ikke blitt bedre, sier Aaserud.

Trenger du hjelp med markedsføring?

Flere innlegg