Facebook-kurs er gøy

bildet viser et stockbilde

Denne uken var jeg så heldig å få holde Facebook-kurs igjen. Facebook er en strålende kanal for å skape oppmerksomhet og engasjement.

Er det noe jeg brenner for så er det å fortelle hvordan næringslivet kan bruke sosiale medier for å skape oppmerksomhet og engasjement. Og dermed få flere kunder inn i butikken.

Av: Robert Bekkesletten

Uno Arnesen i Byen Vår hadde invitert frittstående forretninger i Kongsvinger til å lære mer om alle mulighetene man har i Facebook for å markedsføre seg. Det var både morsomt og interessant å møte menneskene som satser og går sine egne veier – uten kjedetilknytning. Utrolig engasjerte folk som var både ivrige og nysgjerrige på hvordan de kan bruke Facebook for å skape synlighet rundt sin virksomhet.

Denne bloggposten kunne ha blitt fryktelig lang.

Men jeg skal være kort – og gi konklusjonen av 1 times foredrag med en gang:

Altså: Innhold som gir meg (som potensiell kunde) verdi

Får du ikke tilfredsstillende rekkevidde på dine statuser?

Da er nok ikke innholdet skrudd godt nok til at det gir en stoppeffekt.

Med innhold mener jeg bilde, video og/eller tekst som gir meg en HISTORIE. En historie jeg vil vite mer om. Det slikt innhold både du og jeg liker på Facebook, ikke sant?  (Tenk bare på hva du selv har liket på Facebook de siste 24 timene – ofte er det bilde av mennesker eller noe konkret?)

Det enkleste å legge ut på Facebook er en bildepost, med ett eller flere bilder.
Et bilde kan du ta med mobiltelefonen din – og husk at bildet må ikke være perfekt for å fortelle en historie.

MEN, det er smart å skape en stoppeffekt, via bilde og/eller tekst. Da skaper du godt innhold! Som gjør at potensielle kunder fanger opp nettopp din status i nyhets-feeden sin. Dennes stoppeffekten kaller jeg innhold.

Her får du noen smarte grep for å spisse innholdet og stoppeffekten.

Marit, vår innholdsprodusent, var med i går og tok bilder. Her er de uredigerte bildene:

Se hva som skjer om hun tar forskjellig utsnitt, fargenyanser og persepktiv ut av det samme bildet:

Med enkle grep, som redigeringsfunksjonen av bilder på mobiltelefonen din, kan det samme bildet altså brukes på mange forskjellige måter – for å skape innhold og stoppeffekt.

Neste steg er å teste jeg ut forskjellige tekster og bilder til en status på facebook:
(Ja, jeg har en lukket test-side på Facebook, som kun jeg ser. På den måten kan jeg forbedre statusen mange hakk FØR den er publisert) Og med litt forskjellig tekst på selve statusen kan jeg gi verdi til forskjellige type kunder.

Hvilken av disse tre versjonene likte du best?

Nå skal jeg publisere en lenkepost på Facebook, slik at flest mulig klikker seg inn på nettsiden vår.
Så da vil jeg nok bruke et in-action bilde, som viser publikummet sammen med meg.

Dette er innholds-coctailen av bilde og tekst jeg vil poste på Facebook:

Hvis du kom via facebook, så var det nok denne statusen som ga deg stoppeffekt – Et innhold du ville sjekke ut.

Hva som funker vil vi aldri helt vite – før vi får dommen fra våre følgere.

Men min erfaring er at rekkevidden på innlegg blir vesentlig større hvis jeg bruker verktøyene riktig, og tar meg tid til å teste ut – før jeg publiserer.

Så lett – men samtidig så fascinerende utfordrende i en travel hverdag!

PS! Mens jeg skriver denne blogposten så tikker det inn en melding fra en av kursdeltakerne. Hun skriver at hun fikk super rekkevidde på Facebook i går. Fordi hun turte å teste ut et par nye ting jeg snakket om på kurset. Da kjenner jeg at jeg blir varm rundt hjerterota – og helgen kan komme:-)

God helg!

– Tusen takk til Byen Vår i Kongsvinger for at jeg fikk komme en onsdagskveld i oktober.

Vil du også ha påfyll om digital markedsføring? Kontakt oss her!

Flere innlegg

Ta kontakt med oss

bildet viser en ansatt

Irene M. Skoglund

Leder leveranse